Main Article Content

Authors

Objectives: To identify the expectations of women requesting the maternal education program (ME) and to determine their evaluation of it.

Methods: a multi-centric observational study was conducted in four hospitals in Spain in 2011 with primiparous women.  Socio-demographic and obstetrical variables, among others, were collected through interviews and reviews of medical records.  The analysis estimated crude and adjusted odds ratios using logistic regression with a confidence interval of 95%.

Results: Newborn care was most requested type of content desired by women (80.33%).  Eleven and one quarter percent (11.25%) of the women evaluated ME as being of little or no usefulness or benefit. Women appreciated the follow-up care given during pregnancy and childbirth but ME was not noted as influencing the measurement of these processes (p> 0.05).

Conclusions: Newborn care was the type of subject mainly demanded by the women in the ME program.  Women evaluated ME as being a useful program.

Martínez-Galiano, J. M., & Delgado-Rodríguez, M. (2013). Women´s expectations and evaluation of a maternal educational program. Colombia Medica, 44(3), 134–138. https://doi.org/10.25100/cm.v44i3.1293

1. Maroto-Navarro G, García-Calvente MM, Mateo-Rodríguez I. El reto de la maternidad en España: dificultades sociales y sanitarias. Gac Sanit. 2004; 18(Suppl 2):13-23.

2. Junta De Andalucía Consejería de Salud. Proceso Asistencial Integrado Embarazo, Parto y Puerperio. 2nd ed. Sevilla: Consejería de Salud; 2005.

3. Andersson E, Christensson K, Hildingsson I. Parents’ experiences and perceptions of group-based antenatal care in four clinics in Sweden. Midwifery. 2012; 28(4): 502-8.

4. Torres Martí JM, Valverde Martínez JA, Melero López A, Priego Correa E, Arones Collantes MA, Pellicer Yborra B. Comportamiento materno durante el parto según parámetros clínicos y sociológicos de la gestación. Progr Obstet Ginecol. 2002; 45(4): 137-44.

5. Artieta-Pinedo I, Paz-Pascual C, Grandes G, Remiro-Fernandez de Gamboa G, Odriozola-Hermosilla I, Bacigalupe A, Payo J. The benefits of antenatal education for the childbirth process in Spain. Nurs Res. 2010; 59(3): 194-202.

6. Fernández M, Sánchez MI, Blanco ML, Cenjor M, Díaz J, Elena A, et al. Análisis de los programas utilizados por las matronas en Educación para la Maternidad en los distintos centros de la Comunidad de Madrid. Matronas Hoy. 1999; 12(1): 6-14.

7. Gallardo Diez Y, Sánchez Perruca M I. Opinión de las matronas de los centros de atención primaria de Madrid sobre la evolución de los programas de educación maternal. Matronas Prof. 2007; 8 (1): 5-11.

8. Ministerio de Sanidad y Consumo. Estrategia de atención al parto normal en el Sistema Nacional de Salud. 1ª ed. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo; 2007.

9. Márquez García A, Pozo Muñoz F, Sierra Ruiz M et al. Perfil de las embarazadas que no acuden a un programa de educación maternal. Med Familia (And). 2001; 3: 239-43.

10. Goberna i Tricas J, García i Riesco P, Galvez i Lladó M. Evaluación de la calidad de la atención prenatal. Aten Primaria. 1996; 18: 75-6.

11. Tajada N, Bernués A, López F, Sanagustín MC. Educación sanitaria prenatal: características de participación en un área sanitaria. Enferm Científ. 1991; 116: 4-6.

12. Consejería de Salud de la Junta de Andalucía. Resultados y Calidad del Sistema Sanitario Público de Andalucía. 2012 Ed. Andalucia: Escuela Andaluza de Salud Pública-Servicio Andaluz de Salud; 2012.

13. Molina Salmerón M, Martínez García AM, Martínez García FJ, Gutiérrez Luque E, Sáez Blázquez R, Escribano Alfaro PM. Impacto de la educación maternal: vivencia subjetiva materna y evolución del parto. Enferm Univ Albacete. 1996; 6: 20-9.

14. Escuriet Peiró R, Martínez Figueroa L. Problemas de salud y motivos de preocupación percibidos por las puérperas antes del alta hospitalaria. Matronas Prof. 2004; 5 (15): 30-5.

15. Acosta DF, Gomes VL, Kerber NP, da Costa CF. The effects, beliefs and practices of puerperal women’s self-care. Rev Esc Enferm USP. 2012 ; 46 (6): 1327-33.

16. Jarrah S, Bond AE. Jordanian women’s postpartum beliefs: an exploratory study. Int J Nurs Pract. 2007; 13(5): 289-95.

17. Ngai FW, Chan SW, Ip WY. The effects of a childbirth psychoeducation program on learned resourcefulness, maternal role competence and perinatal depression: a quasi-experiment. Int J Nurs Stud. 2009; 46(10): 1298-306.

18. Mehdizadeh A, Roosta F, Chaichian S, Alaghehbandan R. Evaluation of the impact of birth preparation courses on the health of the mother and the newborn. Am J Perinatol. 2005; 22(1): 7-9

19. Artieta Pinedo M I, Paz Pascual C. Utilidad de la educación maternal: una revisión. Rev ROL de Enferm. 2006; 29(12): 24-32.

20. Baglio G, Spinelli A, Donati S, Grandolfo ME, Osborn J. Evaluation of the impact of birth preparation courses on the health of the mother and the newborn. Ann Ist Super Sanita. 2000; 36(4): 465-78.

21. Bailey JM, Crane P, Nugent CE. Childbirth education and birth plans. Obstet Gynecol Clin North Am. 2008; 35(3): 497-509.

22. Morilla Bernal M, Morilla Bernal AF, Ortega Peinado M, López Eslava I. La educación maternal ¿es un factor determinante en la salud materno infantil?. Evidentia [homepage on the Internet]. 2009 [Cited 2009 November 11]; 6(27) Available from: http://www.index-f.com/evidentia/n27/ev2719.php.

23. Vanagiene V, Zilaitiene B, Vanagas T. Do the quality of health care services provided at personal health care institutions of Kaunas city and access to it meet expectations of pregnant women. Medicina (Kaunas). 2009; 45(8): 652-9.

24. Líbera BD, Saunders C, Santos MM, Rimes KA, Brito FR, Baião MR. [Evaluation of prenatal assistance in the point of view of puerperas and hetalth care professionals]. Cien Saude Colet. 2011; 16(12): 4855-64.

Downloads

Download data is not yet available.
Received 2013-02-14
Accepted 2013-07-24
Published 2013-09-30