Learning and application of self-care by elderly people attending a Centro Dia
Main Article Content
A teaching-learning program for self-care was applied to a group of people attending the Centro Día del Anciana/o San Miguel de Cali, Colombia. The knowledge obtained and how it was applied in the number and quality of self-care activities was measured. A quasi-experimental design was used with an equal number of people in the experimental and control groups distributed in randomized blocks by age and sex. A biopsychosocial survey and scales to measure functional capacity and/or intellectual function were used to characterize the sample. A knowledge test was applied before and after the teaching-learning program to the experimental group, and a checklist to measure self-care activities performed by the experimental and control groups. The data on knowledge obtained before and after the program and the self-care activities in the experimental group were compared with those of the control group. Significant differences were found in both cases. It is concluded that the elderly learn and apply self-care that contributes to their well-being. Nursing professionals have a determining role in the development of educational programs for self-care
- ancianos
- autocuidado
- Centro día
- biopsicosocial
Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). Reswnenresultados de la población: Colombia estadística. Censo 1985, 1987, 1: 52.
Herrera, J. Asistencia geriátrica. La tercera edad. Ocaso de la vida con salud. ANEC, 1985, 43: 22.
Naciones Unidas. La era del envejecimiento. Asamblea mmtdial sobre envejecimiento.Crónica de las Naciones Unidas, 1982,49: 10.
Mosquera, M. Módulo de gerogogía. P. 1 O. Universidad Católica de Oriatte. Rionegro, 1987.
Guillies,D.Patientssufferingfrommemorylostcanbetaughtself care. Geriatr Nurs, 1986: 12.
Kastebaum, R. Citado por Gómez, L. Educación gerontológica. P. 4. Ponencia Conferencia Latinoamericana de Gerontología, Bogotá. 1986.
Oren, D. Nursing concepts of practice. 2nd ed., McGraw Hill, New York, 1980.
Pollety, R. La teoría de enfermería de Oren. En ANEC. Funda-mentos conceptuales de la profesión de enfermería. Manual Educativo, 1987, 15: 10.
Katz, C. The aging patient and geriatric assessment. Katz index of independence in activities of daily living. USA, 1983: 46-51.
Centro de Estudio del Desarrollo Humano y el Envejecimiento. The geriatric patient. P. 16. Philadelphia, 1983.
Organización Panamericana de la Salud.Hacia el bienestar de los ancianos. Publicación Científica Nº 492, 1985.
Zuluaga, M. Proyecto aláogestionariode convivencia para mujeres en retiro laboral. P. 11 O. Cuadernos de Psicología, Universidad del Valle. Cali, 1989.
Casas, ME. Educación para la salud. Ponencia. Primera Jornada Científica de Enfermería, ISS, Cali, 1986.
Francis, S. Educación.formación, e información. Primera Con-ferencia Latinoamericana de Gerontología, Bogotá, 1986.
Instituto de Seguros Sociales. Propuesta para un sistema de seguros sociales complementarios para pensionados por inva-lidez y vejez. P. 3. Secccional Valle del Cauca, Cali, 1981.
Rodríguez, R. Estructuras médico-sociales en favor de las per-sonas de edad. Primera Conferencia Latinoamericana de Geron-tología, Bogotá, 1986.
Toro, R & Y epes, L. Fundamentos de medicina psiquiáJrica. P. 564. Carvajal, Medellín, 1988.
Cantor, M. A basic source of long-term care for the elderly. Aging, 1985, 3: 8-13.
Villaseca, P. El senescente y su familia. Salud Familiar. División de Ciencias Médicas, Facultad de Medicina, Universidad de Chile. 1986.
Organización Panamericana de la Salud. Las condiciones de saluden las Américas. 1981-1984. Publicación CientíficaN2 500, vol. 1 y 2. Washington, 1986.
Educación para el autocuidado. P. 8. Pontificia Universidad Católica de Chile. Santiago, 1984.
Lerh, U. Sicología de la senectud: modificación de la capacidad de rendimiento mental. Pp. 93-97. Herder, Barcelona, 1980.
Rudinger, G. lntellingenz in altern phil Diss. Bonn. Citado por Lerh, U. Op. cit, p. 96.
Oren, D. In Nursing theories. The base of professional nursing practice. George, N (ed), Prentice-Hall, New Jersey, 1980.
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copy rights of the articles published in Colombia Médica belong to the Universidad del Valle. The contents of the articles that appear in the Journal are exclusively the responsibility of the authors and do not necessarily reflect the opinions of the Editorial Committee of the Journal. It is allowed to reproduce the material published in Colombia Médica without prior authorization for non-commercial use