Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Page Header Logo
  • ABOUT THE JOURNAL
    • Focus and scope
    • Editorial Management Process
  • EDITORIAL POLICY
    • Ethical Publication Standards
    • Open Access Policy
    • Anti-plagiarism Policy
    • Copyright
    • Policy for Journal Archiving
    • Claim Policy
  • AUTHORS
    • Guidelines to Authors
    • Sending and Receiving Papers
    • Structure and Content of Articles
    • Article Evaluation Process
    • ORCID
    • coi_disclosure Colombia Médica ICMJE
    • Copyright Transfer Statement Colombia Médica
  • PEER REVIEW
    • Peer Review Process
    • Evaluation Forms
  • EDITORIAL TEAM
    • Editorial team
    • Contact
  • ARTICLES
    • Current
    • Archives
  • COLLECTIONS
Search
  • Register
  • Login
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol 33 No 4 (2002) /
  4. Original Articles

El significado de la formación integral en estudiantes de último semestre de la Facultad de Salud de la Universidad del Valle, 2002.

  • Abstract
  • Author Biography

Abstract

Esta investigación exploró el concepto que sobre formación integral tienen los estudiantes de la Facultad de Salud de la Universidad del Valle, a través de un estudio de la fenomenología hermenéutica, con el enfoque del filósofo alemán Martin Heidegger. Para la recolección de la información se utilizó la técnica de grupos focales, la codificación de la información se realizó de lo general a lo particular, y de lo superficial a lo profundo. Los estudiantes tienen diferentes conceptos sobre lo que es formación integral; para algunos es la formación como profesionales y como personas, para otros es saber de todo un poco, para otros es la relación entre la teoría, la práctica y su relación con el contexto. El estudio muestra la importancia de oír las voces de los estudiantes, pues permite confrontar los principios que pretendemos enseñar con lo que realmente les llega a los estudiantes quienes son en últimas los que deben aprender lo que los docentes pretenden que aprendan.

Authors

  • María Clara Tovar Universidad del Valle

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography


, Universidad del Valle
Profesora Titular, Escuela de Enfermería, Facultad de Salud, Universidad del Valle, Cali.
  • PDF
Submitted
2009-11-09
| 899 |
How to Cite
Tovar, M. C. (1). El significado de la formación integral en estudiantes de último semestre de la Facultad de Salud de la Universidad del Valle, 2002. Colombia Médica, 33(4), 149-155. Retrieved from https://colombiamedica.univalle.edu.co/colombiamedica311/index.php/comedica/article/view/237
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX
Issue
Vol 33 No 4 (2002)
Section
Original Articles

The copy rights of the articles published in Colombia Médica belong to the Universidad del Valle. The contents of the articles that appear in the Journal are exclusively the responsibility of the authors and do not necessarily reflect the opinions of the Editorial Committee of the Journal. It is allowed to reproduce the material published in Colombia Médica without prior authorization for non-commercial use

Most read articles by the same author(s)

  • Gladys Eugenia Canaval, Marta Cecilia González, Lucy Martínez Schallmoser, María Clara Tovar, Celmira Valencia, Depresión postparto, apoyo social y calidad de vida en mujeres de Cali, Colombia. , Colombia Médica: Vol 31 No 1 (2000)
  • María Clara Tovar, Luz Stella Villegas, Opiniones de los estudiantes de enfermería de la Universidad del Valle sobre los principios orientadores del nuevo currículo de enfermería. , Colombia Médica: Vol 31 No 1 (2000)
  • Luz Ángela Argote, Ángela María Duque, Laura González, Andrey Payán, Claudia María Payán, Luz Helena Rojas, María Clara Tovar, Los egresados y su desempeño en el medio: un desafío de las instituciones formadoras del recurso humano en salud. , Colombia Médica: Vol 32 No 4 (2001)
  • María Elena Mejía, Víctor Hugo Quintero, María Clara Tovar, ¿La episiotomía debe ser un procedimiento de rutina?. , Colombia Médica: Vol 35 No 2 (2004)
  • Renato Ramírez, María Clara Tovar, Egresados de las especializaciones en enfermería. Evaluación en una década. , Colombia Médica: Vol 36 No 3 Supl 2 (2005)
  • Pedro Sarmiento, María Clara Tovar, The documentary analysis in the curriculum development: A challenge for the teachers. , Colombia Médica: Vol 38 No 4 Supl 2 (2007): Enfermería
Online ISSN: 1657-9534
Make a Submission

Bibliographics database

Full-text database

Citation Index

Bibliographical information system

Memberships

Licencia Creative Commons
This work is under License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) .

Indexed

.
0.82
2018CiteScore
 
 
68th percentile
Powered by  Scopus
.
Information
  • For Authors
Universidad del Valle
Universidad del Valle
  • Cali - Colombia
  • © 1994 - 2020
Dirección:
  • Ciudad Universitaria Meléndez
  • Calle 13 # 100-00
  •  
  • Sede San Fernando
  • Calle 4B N° 36-00
PBX:
  • +57 2 3212100
  • Línea gratuita: 018000 22 00 21
  • A.A.25360
Redes Sociales:

2020 Universidad del Valle - Vigilada MinEducación

//Go to www.addthis.com/dashboard to customize your tools