Main Article Content

Authors

Objective: To measure the effectiveness of an educational program, that encourages the adoption of healthy behaviors in caregivers, to prevent diarrheal diseases in children under five years of age.Design: Quasi experimental educational intervention (before-after type), adopting the interrupted time series design with a group (Burns and Grove 2008) and the Health Beliefs theory of Hochbaum.Materials and methods: We repeatedly measured the effect of an educational program to promote the adoption of healthy behaviors toward the prevention of acute diarrheal disease in 17 caregivers of children under 5 years of age in a marginal suburb of the city of Sincelejo (Colombia). A standardized questionnaire and a semi-structured interview was applied on two occasions (before and after) to investigate the beliefs about the perception of severity and identification of risk factors and prevention of disease, an observation guide to follow changes in beliefs was also used.Results: We found a low presence of healthy beliefs in all dimensions before the implementation of the program and a high proportion of variation of change after the intervention, except in the perception of benefits, which turned out to be the same before and after the intervention. The greatest predictor of change was the perception of the severity of the disease, with a coefficient of variation of 100%.Conclusions: The effectiveness of an educational program to adhere to an expected behavior is achieved by using the synergy of educational and communication elements in health behavior theories that go beyond the cognitive to the affective and structure of volition.

Jaramillo E, Estrada S, Ospina S. Etiología de la enfermedaddiarreica aguda (EDA) de origen bacteriano, utilizando un pro-tocolo estandarizado de laboratorio. Infectio. 1999; 3: 95-9.2.Pérez MJ, Echauri M. Educación en salud en la adolescencia[Monografía en Internet]. Libro Congreso Adolescente. p. 66-78. Pamplona: Instituto de Salud Pública de Navarra; 2002[fecha de consulta: 29 de mayo de 2009]. Disponible en: http://adolescenciasema.org/ficheros/CongresoPamplona/_PAMPLONA_Taller_EpS.pdf3.Dirección de Salud de Antioquia. Plan sectorial de salud deAntioquia 1998-2000: Diagnóstico de salud. Medellín: Di-rección Seccional de Salud de Antioquia; 1998. p.10-4.4.Gaviria DL. Modelo de participación en enfermería en promo-ción de la salud y prevención de la enfermedad. Invest EducEnferm. 2000; 18: 103-12.5.Rozo C. Fundamentos pedagógicos que sustentan el procesode la educación en salud. Aquichan. 2002; 2: 27-35.6.Mendigure J, Huaman S, Ramos N, Valencia E. Efectividad deun programa de intervención educacional para la disminuciónde diarreas infantiles en Lima, Perú. Rev Cien Salud. [enlínea]. 2007 [fecha de acceso: 14 de abril de 2010]; 2: 88-00.Disponible en: http://posgrado.upeu.edu.pe/revista/filev2/87-100.pdf7.Scoppeta O. Discusión sobre la evaluación de impacto enprogramas y proyectos sociales en salud pública. Univ Psychol.2006; 5: 695-703.8.Arrivillaga M, Salazar IC, Correa D. Creencias sobre la saludy su relación con las prácticas de riesgo o de protección enjóvenes universitarios. Colomb Med. 2003; 34: 186-95.9.Choque R. Comunicación y educación para la promoción desalud. [Monografía en Internet]. Edición especial. Lima: Ra-zón y Palabra; 2005. [fecha de consulta: mayo de 2009].Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/libros/libros/comyedusalud.pdf10. Sousa V, Driessnack M, CostaIA.Revisión de diseños deinvestigación resaltantes para enfermería. Parte 1: Diseños deinvestigación cuantitativa. Latino-Am Enfermagem [en Lí-nea].2007 Maio-Junho [fecha de acceso: 14 de abril de 2010];15: 1-6. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v15n3/es_v15n3a22.pdf11. Caballero R, Villaseñor A. Conocimientos sobre VIH/SIDAen adolescentes urbanos: consenso cultural de dudas e incer-tidumbres. Salud Publica Mex. 2003; 45 (Supl 1): 108-14.12. Gutiérrez C, Villa S, Mota F, Cabrales RG, Gómez J. Interven-ción educativa para el manejo efectivo de diarrea en el hogar.Bol Med Hosp Infant Mex. 2004; 61: 19-28.13. Ávila GA, Henne K, Posas J, Thurston A, Acosta ME, WithsonD. Conocimientos y prácticas sobre nutrición infantil, enfer-medades diarreicas y respiratorias en Lempira, Honduras. RevMed Hond 2001. 2000; 69: 52-61.14. Herrera G, Donet D, Triana I. Estrategia de capacitación parareducir las enfermedades diarreicas agudas en los menores deun año. MediCiego [en línea]. 2010 enero [fecha de acceso: 28de abril de 2010]; 16: 1-9. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/mciego/vol16_01_10/pdf/t5.pdf15. Páez D, Ubillos S, Pizarro M, León M. Modelo de creenciasde salud y de la acción razonada aplicados al caso del SIDA.Rev de Psicol Gral y Aplic. 1994; 47: 141-49.16. Cabrera G, Tascón J, Lucumí D. Creencias en salud: historia,constructos y aportes del modelo. Rev Fac Nac Salud Publica.2001; 19: 91-101

Villareal, G., Álvarez, L., Jiménez, K., Martínez, K., Martínez, E., & Ojeda, C. (2024). Educational intervention for the prevention of diarrheal diseases in the Mano de Dios neighborhood, Sincelejo, Colombia: A success experience. Colombia Medica, 42(3), 319–326. https://doi.org/10.25100/cm.v42i3.878 (Original work published September 26, 2011)

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.