Student involvement and leadership: A commitment to active citizenship
Main Article Content
Final reflection: The experience at the School of Nursing at Universidad del Valle about leadership and student participation provides the necessity to promote leadership based on the collective, but focusing on individual potential, as well as the personal and professional growth of students and teachers, which requires the conjunction of human, economic, academic and administrative efforts.
- Leadership
- Participation
- Education
- Nursing
Cendales L, Torres A. La sistematización como experienciainvestigativa y formativa. LaPiragua. 2006; 23: 29-38.2.ACOFAEN. Lineamientos para la formación en participa-ción política 2008. Cali: ACOFAEN, Comité de Formación yParticipación Política; 2008.3.Asociación Nacional de Enfermeras (ANEC). Plan de acciónde la Junta Directiva ANEC. Bogotá: ANEC; 2009.4.CRES. Tendencias de la educación superior en AméricaLatina y el Caribe. Conferencia Regional de Educación Supe-rior. Cartagena: CRES; 2008.5.Universidad del Valle. Plan Estrátegico de Desarollo 2005-2015. Cali: Universidad del Valle; 2005.6.Universidad del Valle. Liderazgo en Salud. Sillabus. Cali:Facultad de Salud, Escuela de Enfermería; 2006.7.Grupos de Trabajo Estudiantil de la Universidad del Valle.Portafolio de servicios área de Bienestar Universitario 2005-2015. Cali: Universidad del Valle; 2005.8.Hidegger M. Cómo hacer investigación cualitativa. Funda-mentos y metodología. México: Fondo de Cultura Económica.2003: 20-4.9.Maturana H. Emociones y lenguaje en educación y política.Para qué sirve la educación. Santiago de Chile: DolmenEdiciones. 2002; 11: 3-9.10. Dufour R. The learning-Centered principal. BeyondInstructional Leadership.NCSL.2002; 59:12-5.11. Schafer RM. Humility, creativity, and the music of the future.[Humildad, creatividad, y la música del futuro]. Ecclectica.Brandon: Brandon University; 2006.12. Quinn RE. Sabiduría para el cambio. México DF:PrenticeHall;2003.13. Sergiovanni T. Leadership: What’s in it for schools London:Routledge-Falmer; 2001.14. Dilts R. Coaching, herramientas para el cambio. Madrid:Ediciones Urano; 2004.15. Leithwood K. El liderazgo con éxito. El liderazgo educacio-nal transformador en un mundo de políticas transaccionales.ICE Deusto, Actas del IV Congreso Internacional sobre Di-rección de Centros Educativos. Ontario: Institute for Studiesin Education; 2004.16. Consejo Internacional de Enfermeras. Programa Mundial deLiderazgo para el Cambio. Ginebra: CIE; 2001.
Downloads
- Luz Ángela Argote, Consuelo Burbano, Claudia Santamaría, Martha Lucía Vásquez, Disciplinary development: the reason for being, sensing, thinking, and doing in nursing , Colombia Medica: Vol. 42 No. 2.supl.1 (2011): Enfermería
- Gladys Eugenia Canaval, Martha Cecilia González, María Oliva Sánchez, Spirituality and resilience in battered women that denounce intimate partner violence. , Colombia Medica: Vol. 38 No. 4.Supl.2 (2007): Enfermería
- Belkys Angulo, Luz Haydée González, Claudia Santamaría, Pedro Sarmiento, Meaning of the integral formation for the professors of the faculty of health of the Universidad del Valle. , Colombia Medica: Vol. 38 No. 4.Supl.2 (2007): Enfermería
Similar Articles
- Vicente Benavides, Rodrigo Torres-Castro, Guilherme A. F. Fregonezi, Vanessa Resqueti, Orlando Perez Nieto, Alejandra Cañas, Santiago Larrateguy, Guillermo Mazzucco, Jhonatan Betancourt-Peña, Evidence-based practice in respiratory healthcare professionals in Latin America: , Colombia Medica: Vol. 55 No. 1 (2024)
You may also start an advanced similarity search for this article.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copy rights of the articles published in Colombia Médica belong to the Universidad del Valle. The contents of the articles that appear in the Journal are exclusively the responsibility of the authors and do not necessarily reflect the opinions of the Editorial Committee of the Journal. It is allowed to reproduce the material published in Colombia Médica without prior authorization for non-commercial use