Disciplinary development: the reason for being, sensing, thinking, and doing in nursing
Main Article Content
The challenge of the disciplinary development in the School of Nursing: We sought to guide the conceptual development in Nursing through the production and validation of knowledge appertaining to the discipline and of the professional practice substantiated on Human Care, via the development of three areas: formation of professors, students, and healthcare professionals; development of research in alliance with healthcare services to facilitate innovation in Nursing Care, and the implementation of Nursing Service Models based on Human Care.
How is the future perceived: Management of this project has led to understanding that the process of disciplinary reflection goes beyond a project and involves a more ambitious wager than a School Plan; i.e., it will have to become a Government Plan without overlooking that what is important is to challenge the discipline and that this implies a real impact on the care offered in health services by Nursing professionals.
- Nursing Discipline
- Nursing Curriculum
- Human Care
Canaval GE, Castillo E, Osorio A. Enfermería, Universidaddel Valle, Cali: 65 años a la vanguardia; aportes, logros yperspectivas. Colomb Med. 2011; 42 (Supl 1): 120-133.2.Durán MM. Lineamientos básicos para la enseñanza delcomponente disciplinar de enfermería. En: Directrices para laenseñanza de enfermería en la educación superior. Bogotá:Acofaen; 2006. p. 33-5.3.Durán MM. Enseñanza de la disciplina en enfermería.ALADEFE y Universidad de Antioquia. VII ConferenciaIberoamericana de Educación en Enfermería: Necesidades,Tendencias y Desafíos. Medellín 6-8 de octubre de 2006.Bogotá: Biblioteca Las Casas; 2006; 1-5. Disponible en http://www.indexf. com/lascasas/documentos/lc0156.ph4. Moreno ME, Durán MM, Dian JC, Gómez O, Medina LE,Piza P, et al. (eds). Directrices para la enseñanza de enferme-ría en la educación superior. Bogotá: Acofaen; 2006.5.Tarlier D. Beyond caring: the moral and ethical bases ofresponsive nurse-patient relationships. Nurs Philo. 2004; 5:230-41.6.Duffy M. A critique of cultural education in nursing. J AdvNurs. 2000; 36: 487-95.7.Echeverri S. Enfermería: El arte y la ciencia del cuidado. RevMed. 2003; 25: 172-85.8.Moreno ME. Conceptualización de enfermería como discipli-na profesional. En: Moreno ME, Durán MM, Dian JC, GómezO, Medina LE, Piza P, et al. (eds). Directrices para laenseñanza de enfermería en la educación superior. Bogotá:Acofaen; 2006. p. 20-32.9.Muñoz L, Vásquez ML. Mirando el cuidado cultural desde laóptica de Leininger. Colomb Med. 2007; 38: 98-104.10. Gómez C. La profesionalización de la enfermería en Colom-bia. En: El arte y la ciencia del cuidado. Bogotá: UniversidadNacional de Colombia; 2002. p. 61-91.11. Durán MM. Marco epistemológico de la enfermería. Aquichan.2002; 2: 7-18.12. Monti E, Tingen M. Multiple paradigms of nursing science.Adv Nurs Sci. 1999; 21: 64-80.13. Chinn PL, Kramer MK. Theory and nursing: Integrateknowledge development. 5thed. Saint Louis: Mosby; 1999.14. Savater F. El valor de elegir. Barcelona: Ariel; 2003.15. Organización Panamericana de la Salud, Organización Mun-dial de la Salud. Servicios de Enfermería en la SubregiónAndina. Informe de un grupo científico de la OMS y OPS.Lima: OMS, OPS; 2001.16. Cara C. A Pragmatic View of Jean Watson’s Caring Theory.Inter J For Human Caring. 2003; 7: 51-61.17. Universidad del Valle. Consejo Superior. Resolución 028 demayo 19 del 2005. Plan Estratégico de Desarrollo 2005-2015. Cali: Universidad del Valle; 2005.18. Watson J. Caring science as sacred science. Philadelphia: FADavis Company; 2005.
Downloads
- Martha Lucía Vásquez, Luz Ángela Argote, Edelmira Castillo, María Elena Mejía, María Eugenia Villaquirán, La educación y el ejercicio responsable de la sexualidad en adolescentes. , Colombia Medica: Vol. 36 No. 3.Supl.2 (2005)
- Martha Lucía Vásquez, Luz Ángela Argote, Edelmira Castillo, María Elena Mejía, Robinson Tunjo, María Eugenia Villaquirán, Educación en derechos sexuales y reproductivos: una perspectiva integral con adolescentes escolarizados. , Colombia Medica: Vol. 36 No. 3.Supl.2 (2005)
- Martha Lucía Vásquez, Luz Ángela Argote, Edelmira Castillo, María José Cabrera, Danilo Gonzalez, María Elena Mejía, María Eugenia Villaquirán, Apropiación de los derechos sexuales y reproductivos en los adolescentes: una experiencia desde la teoría de la acción razonada. , Colombia Medica: Vol. 36 No. 3.Supl.2 (2005)
- Luz Ángela Argote, Ángela María Duque, Laura González, Andrey Payán, Claudia María Payán, Luz Helena Rojas, María Clara Tovar, Los egresados y su desempeño en el medio: un desafío de las instituciones formadoras del recurso humano en salud. , Colombia Medica: Vol. 32 No. 4 (2001)
- Liliana Arias, Martha Lucía Vásquez, Eliana Patricia Dueñas, Lina María García, Elsa Lucía Tejada, Sexual behavior and erotism in university students, Cali, Colombia , Colombia Medica: Vol. 42 No. 3 (2011)
- Marlene Montes, Luz Ángela Argote, Gloria Cielo Alvarez, Asceneth Osorio, Olga Osorio, Aplicación de un modelo fundamentado en el amor con adolescentes grávidas en el Centro de Salud Cristóbal Colón, Cali, Colombia. , Colombia Medica: Vol. 36 No. 3.Supl.2 (2005)
- Xenia Edith Chong, Cielo Amparo Noreña, Martha Lucía Vásquez, Calidad de atención del parto y postparto en el Centro Hospital Joaquín Paz Borrero de Cali, Colombia, 1991 , Colombia Medica: Vol. 25 No. 1 (1994)
- Luz Ángela Argote, Martha Lucía Vásquez, “La dieta” como camino para asegurar un hijo sano: Una mirada desde el mundo urbano de las adolescentes. , Colombia Medica: Vol. 36 No. 3.Supl.2 (2005)
- Mercedes Trentini, Lygia Paim, Martha Lucía Vásquez, Social responsibility of nursing in policies of health humanization , Colombia Medica: Vol. 42 No. 2.supl.1 (2011): Enfermería
- Claudia Santamaría, María Oliva Sánchez, Student involvement and leadership: A commitment to active citizenship , Colombia Medica: Vol. 42 No. 2.supl.1 (2011): Enfermería

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copy rights of the articles published in Colombia Médica belong to the Universidad del Valle. The contents of the articles that appear in the Journal are exclusively the responsibility of the authors and do not necessarily reflect the opinions of the Editorial Committee of the Journal. It is allowed to reproduce the material published in Colombia Médica without prior authorization for non-commercial use